18
دسامبر

سمعک کودکان و محدودیتهای تجویز انواع سمعک

سمعک کودکان دارای محدودیتهایی برای تجویز می باشند و به خصوص اگر سن کودک پائین باشد شنوایی شناس باید در انتخاب یک سمعک مناسب دقت عمل بالایی را داشته باشد .

سمعک کودکان و محدودیتهایی که وجود دارد

سمعک کودکان یکی از موارد و چالش های رشته شنوایی شناسی می باشد. تجویز سمعک در کودکان به علت عدم همکاری، ممکن است سخت و چالش برانگیز باشد.

کم شنوایی در کودکان بسیار شایع می باشد. کم شنوایی ممکن است از بدو تولد یا بعد از تولد باشد. کم شنوایی در کودکان ممکن است صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. گفتار کودک به صورت مستقیم تحت تاثیر حس شنوایی می باشد. شنوایی رکن اساسی در کسب مهارت های زبانی می باشد.

عواملی که باید در تجویز سمعک کودکان در نظر گرفت عبارتند از :

  • سن کودک
  • همکاری خانواده
  • میران کم شنوایی
  • سن شروع کم شنوایی
  • میزان همکاری کودک
  • لوازم جانبی سمعک کودکان

سمعک کودکان می تواند همراه با بعضی از امکانات باشد از جمله ان می توان به قفل باتری اشاره کرد. قفل باتری باعث می شود تا کودک نتواند درب باتری را بازکند. گاها ممکن است کودکان اقدام به خوردن باتری کودک نمایند.

بند یا اویزان سمعک نیز جز وسایل جانبی می باشد. کودکان به علت تحرک زیاد ممکن است نتوانند سمعک را بر روی گوش خود نگه دارند.

طراحی ریبا و رنگ متنوع نیز باید در سمعک های کودکان مورد توجه قرار گیرد.

ارزیابی شنوایی کودکان

برای ارزیابی شنوایی کودکان مجموعه ازمون های شنوایی باید انجام گیرد. استفاده از ازمون هایی که نیاز به همکاری نداشته باشند می تواند در تشخیص نوع و میزان کم شنوایی در کودکان بسیار تاثیر گذار باشد.

آزمون های OAE، ABRو ASSR 

آزمون های OAE، ABRو ASSR جهت غربالگری شنوایی مورد استفاده قرار می گیرند. غربالگری به موقع می تواند کم شنوایی را زودتر تشخیص دهد و فرایند توانبخشی را تسریع ببخشد.

علاوه بر این ازمون ها، در کلینیک سمعک سایه مجموعه ازمون های رفتاری نیز برای تشخیص وضعیت شنوایی کودکان انجام می گیرد. از جمله این ازمون ها می توان به BOA، VRA و CPA اشاره کرد.

به صورت کلی بحث کراس چک یا مجموعه ازمون در نوزادان و کودکان مهم است. در نوزادان بادو مجموع ازمون رفتاری سرو کار داریم:

  • گروه اول ازمون هایی که به تقویت نیاز دارند مثل ادیومتری شرطی سازی
  • گروه دوم ازمون هایی که به تقویت نیاز ندارند مثل BOA

بررسی رفلکس های نوزادی نیز به تشخیص کم شنوایی کمک می کند.

تجویز سمعک در کودکان

شنوایی شناس با توجه به پاسخ کودک در ازمون های رفتاری و نتایج ازمون های غیر رفتاری اقدام به تجویز سمعک برای کودکان می کند. به علت عدم همکاری، سنجیدن میزان کارایی سمعک کودکان کاری مشکل است. به همین دلیل باید در طی دوره زمانی وضعیت شنوایی و کارایی سمعک چک شود.

بهترین سمعک برای کودکان

سمعک ها در انواع مدل از پشت گوشی تا داخل گوشی در بازار عرضه می شود. کودکان در استفاده از سمعک داخل گوشی محدودیت هایی دارند. تجویز سمعک کودکان به عوامل متعددی از جمله سن و میزان کم شنوایی بستگی دارد.

سن: سن کودک در تجویز مهم می باشد. در کودکان با سن کم باید از سمعک های پشت گوشی استفاده کرد.این کودکان ممکن است نتوانند به میزان کافی از سمعک داخل گوشی بهره کافی ببرند. علت استفاده از سمعک پشت گوشی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. رشد مجرای گوش کودکان در طول سال ادامه دارد و در صورت تجویز سمعک داخل گوشی به مرور زمان نیاز به تعویض سمعک می باشد. اناتومی گوش کودک به گونه ای است که امکان گرفتن قالب درون گوشی سخت می باشد و نیاز به تعویض قالب ضروری است.
  2.  قدرت سمعک های پشت گوشی بسیار بیشتر می باشد و می تواند هر میزان کم شنوایی را پوشش دهند در حالی که سمعک داخل گوشی در پوشش دادن کم شنوایی ها محدودیت دارند

کلینیک سمعک سایه با سه شعبه در شمال، شرق و غرب تهران اماده ارایه بهترین انواع سمعک از جمله سمعک هوشمند و سمعک وایرلس و خدمات پس از فروش می باشد. تمامی مدل سمعک های برندهای مختلف در این کلینیک موجود می باشد.

سمعک کوذکان در هر خانواده از سمعک های برندهای مختلف در کلینیک سمعک سایه موجود است.