18
دسامبر

سمعک هوشمند و ردیابی صدای گوینده

سمعک هوشمند دارای توانایی تجزیه و تحلیل صدا در محیط های شنیداری مختلف می باشد . این محصول امکانات زیادی را در اختیار کاربر سمعک قرار می دهد که در ادامه به طور جامع بررسی خواهیم کرد .

تکنولوژِی سمعک هوشمند 

سمعک هوشمند از خانواده سمعک دیجیتال و در واقع نسل دوم سمعک های دیجیتال می باشد که به واسطه داشتن تکنولوژی های متعدد و رفتار متناسب در محیط های مختلف به سمعک هوشمند معروف شده اند.

هوش مصنوعی به مرور وارد تکنولوژی شد و صنعت سمعک نیز از این تکنولوژی عقب نماند. مغز انسان در حالت طبیعی سعی می کند محیط های مختلف را بشناسد و متناسب با هر محیط، بهترین تصمیم برای شنیدن را بگیرد.

در افراد با نقص شنوایی این توانایی بهم می خورد و فرد در محیط های مختلف از جمله محیط نویزی یا محیط پر سر و صدا دچار مشکل در شنیدن می شود.

اجزا سمعک هوشمند

سمعک هوشمند مشابه سمعک های دیجیتال و آنالوگ دارای قطعات اصلی رسیور یا گیرنده، مدار پردازشی و تقویت کننده، میکروفون و باتری می باشد.

صدا از طریق میکروفون دریافت می شود و به مدار پردازشی فرستاده می شود. بعد از عملیات های پردازشی و تقویت لازم، صدا به سمت رسیور فرستاده می شود و رسیور صدای تقویت و آنالیز شده را به گوش تحویل می دهد.  در مدار پردازشی سمعک هوشمند با استفاده از تکنولوژی های متعدد سعی بر آن شده است تا بتوانند عملکرد گوش طبیعی رادر محیط های مختلف طراحی کنند.

ردیابی صدای گوینده در محیط های شنیداری مختلف از ویژگی های سمعک هوشمند می باش

ویژگی های سمعک هوشمند

امکانات وایرلس جهت پردازش دوگوشی و تقویت صدای گوینده در محیط های شنیداری مختلف از امکانات سمعک هوشمند می باشد .البته این تنها ویژگی های سمعک هوشمند نمی باشد، از جمله قابلیتهای دیگر این سمعک می توان به مواردی از قبیل

  • توانایی تشخیص سیگنال گفتار از نویز
  • میکروفون های هوشمند
  • تقویت متناسب با محیط
  • پردازش دو گوشی
  • تکنولوژی وایرلس یا بی سیم
  • قیمت سمعک هوشمند

  • سمعک های هوشمند نسبت به سمعک های دیجیتال و انالوگ قیمت بیش تری دارند. تکنولوژی های به کار رفته در سمعک هوشمند باعث راحتی شنیداری در کاربران این سمعک می شود. قیمت سمعک هوشمند از برندهای مختلف نیز با هم دیگر تفاوت دارد. تکنولوژی وایرلس نیزباعث می ود تا قیمت سمعک تغییر کند.

چه کسانی می توانند از سمعک هوشمند استفاده کنند؟

سمعک های هوشمند با دارا بودن تکنولوژی های پیشرفته می توانند کم شنوایی های متعدد را پوشش دهند. به صورت کلی افرادی مانند کودکان و سالمندان که توانایی تنظیم سمعک در محیط های مختلف را ندارند نیز می توانند استفاده بهینه داشته باشند.

سمعک های داخل گوشی هوشمند و فوق هوشمند از پرکاربردترین سمعک های حال حاضر می باشند.سمعک هوشمند دارای ویژگی های مختلفی می باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جدول ویژگی ها در سمعک هوشمند
ردیف ویژگی مزایا
1 برنامه شنیداری هوشمند طراحی شده برای محیط های شنیداری مختلف
2 توانایی ارتباط با موبایل هوشمند ارتباط با موبایل هوشمند از طریق اپلیکیشن
3 کنترل فیدبک شناسایی و کنترل فیدبک در سمعک
4 حذف نویز حذف نویز و کمک به بهبود کیفیت و وضوح گفتار
5 پردازش دو گوشی کمک به شنوایی دو گوشی و بهتر شنیدن اصوات
6 ضد آب بودن استفاده در محیط های مختلف شنیداری
7 وایرلس استفاده از بلوتوث برای ارتباط با سمعک دیگر

 

هوش مصنوعی در سمعک های مدرن

برخی از سمعک های ممتاز دارای هوش مصنوعی (AI) هستند که به آنها امکان می دهد برای پردازش صدا به یک شبکه عصبی عمیق دسترسی داشته باشند. با ثبت تنظیمات کنترل صدا و ترجیحات برنامه برای محیط های صوتی خاص ، سمعک ها می توانند با تشخیص انواع محیط شنیداری ، تغییرات را به طور خودکار انجام دهند. در اصل ، یک DNN به سمعک ها اجازه می دهد تا تقلید کنند که چگونه مغز شما درصورت عدم شنوایی ، صدا را می شنود.

ردیابی صدا در سمعک هوشمند

افراد کم شنوا و دارای نقص شنوایی در دریافت گفتار و صداهای محیط با مشکل مواجه هستند. تکنولوژی ردیابی گفتار باعث می شود تا فرد در صورت استفاده از سمعک های هوشمند بتواند بر این مشکل غلبه کند. به صورت ساده تصور کنید با فردی که از نظر شنوایی نرمال باشد در حال گفت و گو هستید. شما در گفتارتان از جمله های کوتاه و بلند استفاده می کنید.

فرد با شنوایی طبیعی همه واژه های به کار رفته در جمله را می شنود بدون آنکه برای شنیدن آنها انرژی اضافی مصرف کند. حال تصور کنید طرف مقابل شما درگفت و گو فرد با نقص شنوایی باشد.در این صورت ممکن است فرد کم شنوا بعضی واژه های جمله رو به خوبی نمی شنود و در دریافت مفهوم جمله دچار مشکل می شود.

فرد کم شنوا برای فهمیدن جمله، انرژی بیش تری را مصرف می کند. در تکنولوژی ردیابی گفتار با استفاده از میکروفون های هوشمند بر روی گفتار تمرکز می شود. میکروفون هوشمند گفتار را از نویز زمینه تشخیص می دهد و باعث تقویت گفتار می شود. به این ترتیب فرد کم شنوا گفتار را با وضوح بیش تری دریافت می کند.

سمعک های هوشمند در محیط صوتی دارای انعطاف پذیری جهت یابی هستند. گوش به صورت طبیعی هنگام شنیدن می تواند صداها را از تمام جهات دریافت کند. جهت یابی در افراد کم شنوا دچار مشکل می شود. در سمعک های هوشمند با استفاده از میکروفون های هوشمند و ارتباط این میکروفون ها با همدیگر به فرد کم شنوا کمک می شود تا بتواند گفتار را از تمام جهات دریافت کند.

کلینیک سمعک سایه با کادر مجرب آماده ارائه مشاوره رایگان در زمینه سمعک به تمامی همشهریان می باشد. جهت کسب اطلاعات بیش تر با کلینیک سمعک سایه در ارتباط باشید.

ویژگی هایی که سمعک های هوشمند دیجیتال با تکنولوژی نانو برای کاربران به ار مغان آورده اند عبارتست از :

  • هوش مصنوعی : الگوریتم ها به سمعک اجازه می دهند محیط کاربر و صداهای وارد شده را تجزیه و تحلیل کند ، صداها و افراد خاص را شناسایی کرده و به طور خودکار صدا را بر اساس میزان کم شنوایی و ترجیحات از پیش تعیین شده کاربر تنظیم کند.سمعک می آموزد که چگونه صداهای خاصی را تشخیص دهد ، بنابراین می تواند روی موارد خاصی تمرکز کند ، که این امر باعث می شود نیاز کاربر به تنظیمات دستی در طول روز کاهش یابد.
  • جریان بلوتوث. : سمعک های دارای این ویژگی می توانند صدا را مستقیماً از دستگاه بلوتوث سازگار مانند رایانه ، تلفن هوشمند ، استریو یا تلویزیون پخش کنند. به این وسیله کاربر صدای واضح تری با تداخل یا بازخورد کمتر می شنود ، و در حقیقت نسبت سیگنال به نویز را تقویت می کند .
  • تشخیص سقوط : مانند برخی از ساعت های هوشمند جدید ، برخی از سمعک های با تکنولوژی بالا می توانند بفهمند که آیا استفاده کننده دچار خطا شده است یا خیر. سپس آنها به صورت بی سیم به تلفن هوشمند کاربر متصل می شوند تا با 911 ( شماره اورژانس در کشورهای دیگر می باشد ) تماس بگیرند یا به مخاطبین از پیش انتخاب شده پیام ارسال کنند. برای اجرای این ویژگی ، سمعک باید در نزدیکی تلفن هوشمندی که با آن سینک ( متصل ) شده باشد .
  • ردیاب تناسب اندام. : به جای استفاده از مانیتور ضربان قلب ، گام شمار یا ساعت هوشمند ، سمعک ها می توانند حرکت و ضربان قلب کاربر را ردیابی کرده و اطلاعات را با تلفن هوشمند خود به اشتراک بگذارند.
  • جهت گیری بهبود یافته : سمعک هایی که در هر دو گوش استفاده می شوند می توانند جهت خروجی صدا را به طور خودکار تشخیص دهند ، بنابراین صوت یا اصواتی که کاربر می خواهد بشنود قابل درک تر است. کاربر همچنین می تواند جهت صدا را به راحتی تشخیص دهد.
  • کوچکتر شدن اندازه سمعک : برخی از سمعک های تولید شده کمپانی های برند تقریباً به طور کامل در مجرای گوش قرار می گیرند. و از سایر محصولات سمعک که عمدتا پشت گوش قرار می گیرند کوچکتر ، سبک تر ، راحت تر و کمتر برای دیگران قابل مشاهده هستند.
  • باطری های قابل شارژ : باطری های قابل شارژ این امکان را محیا می کنند بدون تعویض کامل باطری سمعک ، کاربر بتواند باطری را شارژ دوباره کنند . و این باعث کاهش اثرات مخرب زیست محیطی و نگرانی های ناشی از بلعیده شدن آن توسط کودکان یا حیوانات خانگی می شود .

سمعک هوشمند اتیکن با فن آوری opn

فن آوری Opn پردازش سریعتر و هوشمندی بیشتر در سمعک های BTE اتیکن .Opn از پلت فرم Velox that استفاده می کند که صدا را 50 برابر سریعتر پردازش می کند تا واضح ترین سیگنال ممکن برای رمزگشایی و حمایت بهتر از ارتباط با مغز داده شود.

 سمعک هوشمند Kaizn محصولی از اتیکن
سمعک هوشمند Kaizn محصولی از اتیکن

 

نو اوری های اتیکن در زمینه سمعک های هوشمند

سمعک هوشمند Kaizn است که ادعا می شود اولین “دستیار هوش مصنوعی شخصی برای گوش های شما” در جهت پیشبرد تقویت شنوایی هوشمند ، یکی از برترین محصولات کمپانی اتیکن می باشد .

این ویژگی اطلاعات کاربران را جمع آوری می کند تا توصیه ها و تنظیمات سمعک را در زمان موردنیاز کاربران سمعک به آنها ارائه دهد ، که به عنوان بخشی از بلندپروازی خود برای بهبود سلامت و شیوه زندگی انسان از طریق شنوایی می باشد .

Oticon پیشتر به دلیل ایجاد اولین سمعک متصل به اینترنت در جهان با نام Opn شناخته شده است.


ReSound LiNX Quattro: “تجربه صداهای کاملتر” برای سمعک هوشمند

ReSound LiNX Quattro : با استفاده از یک پلتفرم تراشه پیشرفته با 100٪ سرعت بیشتر و دو برابر ظرفیت حافظه نسبت به محصول قبلی ReSound ، می گوید LiNX Quattro قابل شارژ می باشد و از فناوری جدیدی استفاده می کند که وضوح گفتار گوینده را بالاتر برده و تجربه صدایی کاملتر را ارائه می دهد.

شرکت ریساند می گوید : “در یک آزمایش از کاربران سمعک خواسته شد به موسیقی گوش دهند و صدا را ارزیابی کنند ، و در نهایت 95 درصد از پاسخ دهندگان ReSound LiNX Quattro را در مقایسه با سایر سمعک های ممتاز ترجیح دادند.”

 

 سمعک هوشمند ReSound-LiNX-Quattro.jpg محصولی از شرکت ریساند
سمعک هوشمند ReSound-LiNX-Quattro.jpg محصولی از شرکت ریساند

 

این شرکت درباره محصول ReSound LiNX Quattro چنین می گوید ، یک تجربه شنوایی که قابل مقایسه نیست و مجموعه ای از امکانات با عملکرد بالا از طریق مدل سازی ( هوش مصنوعی ) طیف وسیعی از نیاز کاربران سمعک .

این محصول همچنین یکی از پیشرفته ترین راه حلهای قابلیتهای شارژ در بین برندهای سمعک را مورد استفاده قرار داده است . و د رنهایت امکان اتصال وایرلس و پخش مستقیم از دستگاه های iOS Android Android از دیگر قابلیتهای این محصول می باشد .

WIDEX EVOKE اولین سمعک هوشمند بدون باتری در جهان

سازنده دانمارکی Widex سمعک یادگیری ( هوشمند ) ماشینی WIDEX EVOKE را تولید کرد ، کمپانی ویدکس درباره آن چنین می گوید : این اولین سمعک بدون باتری در جهان است که از فناوری سلول های سوختی استفاده می کند.

 

WIDEX EVOKE اولین سمعک هوشمند بدون باتری در جهان
WIDEX EVOKE اولین سمعک هوشمند بدون باتری در جهان

 

این محصول در CES 2019 Innovation Awards در زمینه تناسب اندام ، ورزش و محصولات بیوتکنولوژی به عنوان برترین جایزه نوآوری CES 2019 معرفی شد.

Livio AI سمعک هوشمند با قابلیت اتصال الکسا

Livio AI سمعک هوشمند با قابلیت اتصال الکسا
Livio AI سمعک هوشمند با قابلیت اتصال الکسا

 

سمعک چند منظوره ای که توسط کمپانی برند سمعک Starkey Hearing Technologies تولید می شود ، اولین سمعکی می باشد که دارای سیستم آشکارساز سقوط ، مانیتور ضربان قلب و همگرایی هوش مصنوعی می باشد .

سمعک نامرئی هوشمند

تکنولوژی هوشمند در سمعک های نامرئی نیز وجود دارد . سمعک نامرئی دارای مزایایی برای کاربر سمعک می باشد هر چند که معایب خود را نیز دارد ، نکته قابل توجه ورود پردازش هوشمندانه صدای گوشنده می باشد که در سمعک نامرئی هوشمند توسط کمپانی های مختلف قرار داده شده است .